Blogy

Který věk je klíčový pro rozvoj sebevědomí?

24. dubna 2022
Autor článku & Member of Headformers
bool(false)

Věková specifika ve sportu

Jedním z nejdůležitějších faktorů při rozvoji mládeže je jejich věk. Pro kohokoli, kdo pracuje s dětmi, je klíčové vědět, čím si dítě v daném věku momentálně prochází, co se děje v jeho vnitřním světě, co prožívá, na co je citlivé a jaké psychologické charakteristiky se v daném období vyvíjejí.

Kde jsou například zárodky tak často zmiňovaného sebevědomí či schopnosti zvládat tlak? A jak pomoci jejich stabilnímu rozvoji? Kdy pro děti začíná být podstatné být součástí týmu a proč?

V tomto článku poskytujeme stručný popis vývojových období i citlivých období pro vývoj jednotlivých mentálních dovedností, s napojením na aplikaci ve sportu.

 

0-8 let

V období 0-8 let se vytváří základní rámec osobnosti člověka. Největší vliv na vývoj dítěte a tedy jeho základní osobnostní struktury má primárně rodina. Vytvářejí a upevňují se základy toho, jak je člověk sebevědomý, jak dokáže zvládnout stresové situace či to, jak vytrvale a intenzivně se dokáže o něco usilovat, resp. „bojovat o něco“. V případě, že děti v tomto období nedostanou dostatečně kvalitní výchovu, v dalších obdobích je možné tyto vlastnosti rozvíjet jen do určité míry, nikoli je vybudovat od pevných základů. Pro kvalitní rozvoj sportovce je proto klíčová spolupráce s rodiči.

 

9-11 let

V tomto období stále převládá egocentrické vnímání světa. Proto je důležité si uvědomit, že sportovci v týmovém sportu nedokážou vnímat tým či týmový výsledek a jejich motivace bude přirozeně mířená na sebe – kličkování, „sobečkování“, atd. Na rozvoj dítěte začínají mít větší vliv i jiné autority – učitelé či trenéři. Je vhodné se sportovci komunikovat individuálně, oslovovat je ve 2. osobě jednotného čísla – hovořit na ně jako „ty“, ne „my/vy“.

 

12-13 let

Pro tento věk je typický rostoucí vliv vrstevníků. Děti ve věku 12-13 let začínají vnímat tým a skupinu kolem sebe. Probouzí se potřeba mít vliv na fungování skupiny (týmu), hledají si v kolektivu (třída, tým, skupina přátel…) svou roli, porovnávají se a potřebují cítit přínos do skupiny. Proto je v tomto věku vhodné začít podporovat děti v rolích, do kterých se přirozeně stavějí, chválit je za přínos do kolektivu či začít hodnotit týmový výkon.

 

14-16 let

Na adolescenty ve věku 14-16 let mají vrstevníci a atmosféra ve skupině značný vliv. Postupně se učí mít společný cíl, být jednotní či samostatně se řídit. Kolem 14. roku života si začínají budovat svůj vlastní názor na svět tím, že svět kolem sebe často nekonstruktivně kritizují. Protestují a apriori nesouhlasí s názorem autorit. Je to přirozený proces budování vlastní identity, hodnot a názorů. Učí se jít svou cestou, odtrhávají se od ambicí rodičů. Učí se navazovat vztahy a je pro ně velmi důležité, aby autority respektovaly jejich názor a individualitu.

Později v tomto období začínají být schopni nejen kritizovat, ale také racionálně odargumentovat svůj názor, přecházejí do období tzv. „konstruktivní kritiky“.

 

Z biologického hlediska je období specifické biologickou akcelerací, kterou často provází emoční nestabilita a tedy i možná nestabilita výkonů. V sociální oblasti adolescenti v tomto věku začínají navazovat první milostné vztahy. Také je to období experimentování (alkohol, diskotéky, automaty, drogy, pozdní chození spát), což dokáže narušit životosprávu reprezentanta. Často však ještě talent stačí na to, aby byli úspěšní.

 

Talentovaní sportovci se často poprvé setkávají s reprezentací a mezinárodní úrovní, což zvyšuje jejich status v klubu a sociálním prostředí a v jistých případech jsou poprvé osloveni agenty. Tyto skutečnosti mohou ovlivnit sebereflexi sportovce a přístup v klubu.

 

 

17-19 let

Adolescenti v tomto věku si upevňují své názory a pohled na svět. Svět už jen nekritizují, ale snaží se konstruktivně komunikovat s okolím a autoritami. Tým a týmová atmosféra má na ně vysoký vliv. Pokud jsou k tomu vedeni v nižších kategoriích, jsou schopni samostatně si řídit týmovou dynamiku. Učí se automaticky používat to, co se dosud naučili.

 

Toto období je typické přechodem mladých sportovců do seniorských kategorií, případně přestupem do zahraničí, čímž se opět zvyšuje jejich sociální status a může to ovlivnit jejich sebereflexi. Talentovaní sportovci mohou poprvé pociťovat, že jim talent přestává stačit na úspěch. Jsou vystaveni tlaku na výsledky a na prosazení se, což se učí zvládat.

 

Každé období má svá specifika a pro zdravý psychologický vývoj je nutné je respektovat. Zároveň je důležité dodat, že kromě věkových specifik je podstatné brát v úvahu i individuální osobnost každého dítěte či dospívajícího. My, dospělí, jsme zodpovědní za to, abychom si našli cestu k dítěti, poznali ho a respektovali jeho potřeby. Jen tak z nich vyrostou sebevědomí, odolní a respektující dospělí lidé.

Napište nám

a dosáhněme
vaše cíle


Individuální programy
Sportovec
ZákladníPůlročníCeloroční
Trenér
Základní
Tréner
PůlročníCeloroční
Programy pro týmy
Operativní podporaDlouhodobý rozvoj
Programy pro kluby a svazy
Částečný rozvojKomplexní rozvoj
Úvodná konzultácia zdarma
Naplánujte si
úvodní konzultaci
zdarmaNaplánovat